Etusivu

Tilan vanhimmat osat ovat jo 1700-luvun loppupuolelta. Nimestään huolimatta, tämän tilan Törmälät eivät ole meidän sukulaisiamme. Pitopaikka osoittautuu erinomaiseksi valinnaksi järjestää juhlat. Kiitos Kirstille, paikan löytämisestä ja järjestelyistä. Yhteiset oleskelutilat ja majoitustilat olivat viimeisen päälle kunnostettuja sekä hyvällä maulla sisustettuja Suomalaisen perinnetilan rakennuksia. Tiloihin olisi mahtunut majoittamaan vielä toistakymmentä osanottajaa lisää meidän lisäksemme.

Paikalla saapui kaikkiaan noin 30 Törmälän sukuun kuuluvaan pienistä lapsista vaareihin ja mummeihin. Kaikki osallistujat olivat ”toisen polven” tai nuorempia Törmälöitä, joten tätejä ja setää jäätiin kaipaamaan tilaisuuteen tulevaisuudessa. Uutta polvea oli syntynyt kiitettävästi sitten viime kokouksen.

Kaikki osallistujat saapuivat paikalle jo perjantaina, jolloin isäntäväki olikin lämmittänyt meille illaksi suuren savusaunan. Iltapäivällä saapuvilla oli mahdollisuus talon keittiön valmistamaan lohikeittoon rieskan ja tumman leivän kera. Yhteisen illan vietimme isossa saunatuvassa jutustellen, tutustuen sekä saunavuoroja vaihdellen. Kyllä olikin tosi makiat löylyt savusaunassa. Lämminverisimmät kävivät uimassa Siikajoessa, jossa on ollut poikkeuksellisen paljon vettä tänä vuonna. Tilalla oli myös iso grillikota, jossa illan päätteeksi grillailtiin ja syötiin iltapalat.

Seuraava aamu alkoi aurinkoisena, joten aamiaisen jälkeen pelailtiin rantalentopalloa ja osa kävi tutustumassa paikallisen kylän nähtävyyksiin ennen lounasta. Lounaan jälkeen Kalevi esitteli tekemäänsä laajaa Törmälän suvun sukututkimusaineistoa koko porukalle. Työ, jonka Kalevi on tehnyt, on valtava. Kalevi lupasi jatkaa tutkimustyötään ja täydentämään aineistoa jatkossakin. Mitähän mielenkiintoista tietoa sukujuurista seuraavassa sukukokouksessa on luvassa. Ohjelmisto, johon Kalevi on tiedot syöttänyt, on mahdollista saada yhdellä napinpainalluksella esim. omat pikkuserkkunsa, joista harvemmin tulee pidettyä lukua. Kannattaa olla yhteyksissä Kaleviin, jos on kiinnostunut selvittämään omia sukulaissuhteita tarkemmin.

Sukututkimukseen tutustumisen jälkeen aloitettiin varsinainen sukukokous, josta on erillinen pöytäkirja sivustolla. Omalta osaltani haluan kiittää luottamuksesta puheenjohtajaksi valinnasta. Haluan myös kiittää Kalevia ja edellistä hallitusta erinomaisesta työstä, jolla olemme saaneet suvun välisen yhteydenpidon aktiivisemmaksi, tietämystä sukujuurista sekä kerättyä kirjallista tietoa sukumme jäsenistä ja vaiheista tuleville sukupolville. Olen aina sanonut, että jokaisen tulee tuntea juurensa. Tähän meillä nyt kaikilla on mahdollisuus Törmälän suvun osalta.

Teimme myös suunnitelmaa uuden hallituksen puitteissa tulevalle kaudelle. Tulemme panostamaan aktiivisempaan ”jäsenhankintaan”, jotta saamaan mahdollisimman monet mukaan jäseniksi. Tähän liittyy myös uudistus mahdollisuudesta jäsenmaksun maksamiseen kerralla kolmeksi kaudeksi. Päätimme myös, että teemme sukuseuralle omat facebook sivut, jolla pyrimme aktivoimaan yhteydenpitoa ja tiedotusta sukulaisten kesken. Tulemme myös järjestämään tilaisuuden ennen varsinaista sukukokousta, jossa kutsuttuna vanhin sukupolvi.

Toivotan kaikille oikein hyvää kesän jatkoa ja ollaan kuulolla!

T. Aarno Törmälä